Tuesday 1 May 2012

Mee Goreng Basah ala BP


Mee goreng basah




Hari cuti ni saya cuba goreng mee resipi Kak Anim (kak ipar) yang saya dapat masa balik dari Batu Pahat hujung minggu lepas dan lepas tu tokok tambah secukup rasa.

Boleh kata menjadi jugak sebab saya tak pernah buat mee goreng dan rasanya boleh tahan, agak pedas dan berperisa sebab ada udang.

Ramuan:
500gm mee kuning - basuh & toskan
5 ulas bawang kecil merah
3 ulas bawang putih
8-10 ekor udang kering
1 sudu besar makan cili boh
1 sudu besar makan cili sos
1 sudu besar makan tomato sos
1 sudu besar kicap atau sos tiram
10 ekor udang basah saiz sederhana - dibuang kulit dan dibersihkan.
Kulit & kepala udang direbus untuk dapatkan airnya
Fishball & fishcake secukup rasa - atau boleh digantikan dengan ayam/daging
Sayur sawi secukupnya - atau taugeh
Air secukupnya

Cara memasak:
1. Tumbuk atau blend bawang merah + bawang putih + udang kering dan tumiskan
2. Masukkan cili boh dan tumis sampai naik minyak
3. Tambah sos cili, sos tomato, kicap/sos tiram dan air rebusan udang
4. Masukkan udang/ayam/daging/fishball/fishcake
5. Masukkan sawi + mee kuning dan gaul sehingga mesra
6. Hidangkan dan siap untuk dimakan! Untuk 4-5 orang makan

Komen:
1. Memandangkan first time buat mee goreng, saya tak pandai agak ramuanya jadi mee goreng ni masin sedikit sebab saya letak garam tambahan. Sebenarnya tak perlu sebab dah ada udang kering + sos cili, sos tomato, kicap/sos tiram.
2. Masak pakai sukatan lebih senang terutamaya kalau resipi sendiri, jadi boleh masak balik dengan rasa yang sama setiap kali.
3. Walaupun pakai sukatan yang sama tapi rasa mungkin berubah sikit sebab jenama sos, saiz udang, kepedasan cili boh mungkin berbeza dari resipi asal.
4. Okay saya cheat sikit masak mee goreng ni sebab ada letak "Cukup Rasa". Rasanya tak payah letak kalau udang kering saya buat resipi asal tadi cukup (5 ekor). 
5. Kalau nak mee goreng lebih basah, tambah saja air secukupnya.

No comments: